Lettlest informasjon om koronaviruset

Her finner du informasjon om koronaviruset forklart med ett litt enklere språk.

Vi forklarer hva ordene i fet skrift betyr nederst på siden.

 

NysKoronavirus er et virus som startet i Kina.

Det har spredd seg til Norge og resten av verden.

Koronavirus er også kalt COVID-19. Dette er navnet på sykdommen.

 

 

Mennesker med korona opplever:Feber

  • Høy temperatur (feber)
  • Hoste
  • Problemer med å puste.

 

 

 

 

Selv om du føler noe av dette betyr ikke det at du har korona. Det kan også være en normal influensa eller forkjølelse.

 

Hvis du trenger å snakke med noen om hvordan du føler deg kan du ringe en informasjons-telefon.

Nummeret dit er 815 55 015.

De holder åpent hverdager 08:00 – 18:00 og helger 10:00 -16:00. 

Hvis du trenger mer hjelp kan du kontakte din fastlege.

 

 

Det er noen ting du kan gjøre for å ikke bli
smittet av koronaviruset: 

 

Vaske hendene dine ofte med såpe og vann i minst 20 sekunder.Ikke ta deg i ansiktet hvis hendene dine ikke er rene.

 

 

 

 

 

 

 

Hoste og snyte deg i papir. Kast papiret i søpla etterpå.

Hvis du ikke har papir må du hoste på innsiden av albuen din.

 

 

 

 

 

 

Vær hjemme så mye som mulig.

Hold avstand for å begrense smitte.

 

Regjeringen har bestemt noen ting for oss som bor i Norge. Dette kalles nasjonale tiltak.

Noe av det viktigste de har bestemt er:

  • Store arrangementer er avlyst. For eksempel konserter, teater og kino.
  • Barnehager og skoler er stengt.
  • Det er ikke lov til å overnatte på hytta hvis den ligger utenfor byen du bor i.
  • Man skal ikke reise ut av Norge hvis det ikke er veldig viktig.

 

Det er viktig at vi ikke blir engstelige. Vi trenger ikke tro på alt man leser på sosiale medier.

Det beste du kan gjøre er å følge hva ekspertene sier om koronaviruset.

De viktigste ekspertene i Norge er:

 

Det kan også være fint å snakke med noen, slik som familie, hvis du har noen spørsmål.

Det er bra å snakke sammen om dette.

Nå opplever vi en akutt situasjon i Norge.

Dette kommer til å gå over, men vi vet ikke når.

Det er viktig at vi holder sammen i denne tiden.

Det er også viktig at vi følger rådene fra regjeringen.

 

Forklaring av ordene i fet skrift: 

Virus: Virus er bittesmå organismer som kan gjøre oss syke. Du kan se en video som forklarer hva virus er her. 

Feber: Man kan ofte få feber hvis man er syk. Da blir man enten veldig varm eller kald. Man kjenner at kroppen trenger å slappe av. Hvis du lurer på om du har feber kan du måle temperaturen din. 

Regjering: Regjeringen er én av landets øverste makter som gjør viktige ting på vegne av alle som bor i Norge. Regjeringens leder er statsminister Erna Solberg.

Sosiale medier: Sosiale medier er nettsider og apper man bruker på data og mobilen. For eksempel er Facebook og Instagram sosiale medier. Her kan man dele og lage informasjon som andre kan se. 

Akutt: Når noe er akutt betyr det at noe har oppstått fort og at man må gjøre noe med dette så fort som mulig.  

Trykk her for å se en video som viser hvordan alle burde vaske hendene.

Denne informasjonen er skrevet 2. april 2020.   

 

 

Tips noen om siden

OSZAR »